1 juli 2022
Voordelen van het 0-6 overleg tussen opvang en onderwijs
School en kinderopvang dragen ieder op hun manier bij aan de ontwikkeling van kinderen. In Wijhe werken ze nauw met elkaar samen. Dat deden ze al, maar in aanloop naar de kindcentra is deze samenwerking extra versterkt. Een voorbeeld hiervan is het 0-6 overleg waar leerkrachten en intern begeleiders van de beide basisscholen en medewerkers en pedagogisch coaches van de Bieënkorf zich gezamenlijk inzetten voor de kinderen in Wijhe en omgeving. Pedagogisch coaches Nathalie Barbie en Eline Pelgrim vertellen er samen met leerkracht Armanda Janssen over.
‘We hebben ongeveer zes keer per jaar overleg,’ vertelt Eline. ‘Tijdens de overleggen hebben we het over onderwerpen zoals de doorgaande lijn van het peuterwerk naar de basisschool. Doel van het overleg is om de onderlinge samenwerking nog beter te maken.’ Armanda vult aan: ‘Door elkaar te ontmoeten en letterlijk bij elkaar in de keuken te kijken versterken we de contacten tussen opvang en school en kunnen we gemakkelijker gebruik maken van elkaars expertise. Ook sluiten er regelmatig ambulante begeleiders of andere hulpinstanties aan bij ons overleg.’
Het 0-6 overleg levert de medewerkers zelf, maar uiteindelijk ook kinderen en ouders veel op. Natalie: ‘Tijdens onze werkbezoeken kijken we bijvoorbeeld naar de verschillen en overeenkomsten in werkwijzen. Doordat we inhoudelijke zaken nu meer met elkaar afstemmen spreken we steeds meer één taal richting kinderen en ouders.’ Armanda knikt instemmend: ‘Ouders zien onze samenwerking terug in een vloeiende start van hun kind op de basisschool en ervaren afstemming in praktische en beleidsmatige zaken. De samenwerking heeft daarnaast onder andere gezorgd voor heldere afspraken over de overdracht van kinderen, gezamenlijke studiemiddagen over motorische ontwikkeling van kinderen en een transparant overdrachtsformulier.’
Natalie, Armanda en Eline zijn allemaal enthousiast over het overleg. Eline: ‘In de waan van de dag gaat het elkaar bereiken en ontmoeten wel eens lastig. Dankzij het overleg spreken we elkaar op vaste momenten. Zo zorgen we er samen voor dat de overgang van opvang naar school zo soepel mogelijk verloopt.’ Armanda: ‘Er heerst een positieve sfeer en een leerklimaat waarin we met en van elkaar willen en kunnen leren. We hebben hetzelfde doel voor ogen: kwalitatief goed onderwijs en opvang voor kinderen in onze gemeenschap.’