Even voorstellen: de nieuwe kwartiermakers Scholen voor Morgen

20 april 2023

Even voorstellen: de nieuwe kwartiermakers Scholen voor Morgen

‘Niet náást elkaar, maar mét elkaar werken in Wijhe’ is wat Janneke Weulink en Armanda Janssen nastreven in de samenwerking tussen opvang en onderwijs. Sinds februari zijn ze naast hun werk op de Capellenborg en Mijnpleinschool Wijhe de nieuwe kwartiermakers. Wie zijn ze? En wat doen
ze in deze rol?


‘Ik vind het vooral belangrijk om de plannen binnen Scholen voor Morgen praktisch te vertalen naar de mensen die elke dag met de kinderen werken,’ vertelt Armanda. Ze is onderbouwleerkracht op Mijnpleinschool Wijhe en focust zich als kwartiermaker op de samenwerking tussen opvang en onderwijs. ‘Ik ben ervan overtuigd dat samenwerken niet in allemaal moeilijke plannen beschreven moet worden, maar dat het begint bij de verbinding. Elkaar opzoeken, expertise uitwisselen en de uitdagingen die er liggen met elkaar oppakken. Sinds februari ben ik vooral aan het meekijken en meedraaien op de scholen en kinderopvang. Ik krijg het idee dat de mensen die ik ontmoet óók zin hebben om te denken hoe we als opvang en onderwijs nog beter kunnen samenwerken en zie nu al verbindingen ontstaan. Dat is echt super!’

‘Ik zie nu al verbindingen ontstaan. Dat is echt super!’

Ook Janneke, werkzaam in het kernteam van De Capellenborg en als lerarenopleider bij Windesheim, krijgt energie van het kwartiermakerschap. Zij richt zich op de overgang van bovenbouwkinderen naar het voortgezet onderwijs. ‘Ik zie veel kansen in het belang van kinderen,’ zegt ze. ‘Bijvoorbeeld in talentontwikkeling van basisschoolkinderen door gebruik te maken van faciliteiten van de Capellenborg zoals het theater of het kooklab. Of leerlingen die meer aankunnen laten aansluiten bij onze lessen. Andersom kan het voortgezet onderwijs veel leren van basisschoolleerkrachten over bijvoorbeeld differentiëren. De komende tijd gaan we concreet dingen oppakken om de samenwerking te versterken. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke studiedag. We willen in het belang van de leerling elkaars expertise gebruiken. Er moet nu doorgepakt worden!’